In English

 

Pastorin palsta

2017 – Lokakuu

 

Mitä rakkaus on? : Vain luona ristin löydät vastauksen!

 

Jumala näytti pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa todellisen rakkauden luonteen. Jeesus kohtasi rakkaudella kansan hyljeksityimmät, sairaimmat ja syntisimmät ihmiset. (Mark.2:16-17) Hänellä oli laupeutta ja armoa niille, joita sen ajan ”uskon jättiläiset” eli papisto ja hengelliset johtajat halveksivat. Jeesuksen toimintatapa herätti kansan mielenkiinnon – he seurasivat Häntä kaikkialle! Jeesus söi ja joi syntisten kanssa. Hän lähestyi niitä, joita muut kammoksuivat. Hän hymyili niille, joita monet vihasivat. Hän kosketti niitä, jotka olivat epäpuhtaita ja saastaisia.

 

Miten sinä kohtaat ihmiset, jotka eivät miellytä sinua? Minkälaisia ajatuksia sinun mielessäsi käy, kun jonkun ulkonäkö, käyttäytyminen tai asenteet ovat täysin päinvastaisia kuin omasi? Osaatko nähdä ihmisen sisällä kallisarvoisen sielun, jonka Jumala haluaa pelastaa?

Jumala ei rakastanut sinua Kristuksessa sen tähden, että olit niin hyvä ja puhdas ja onnistunut. Ei! Hän rakasti sinua ristillä sen tähden, koska olit niin syntinen ja tarvitsit puhdistusta. Rakkaus ei tullut osaksesi onnistumisesi tähden, vaan koska olit kaikessa epäonnistunut. Ei siksi, että olit niin hyvä tyyppi, vaan siksi, että tarvitsit Kristuksen sovintotyötä juuri kelvottomuutesi tähden. (Room.5:6-8)

 

Niin, osaammehan me rakastaa niitä, jotka meitä rakastavat. Jotka meille hyvää tekevät – jotka ovat rakastettavia. Jotka käyttäytyvät oikein. Tykkäävät samoista asioista kuin me. Ovat oikein pukeutuneita ja soittavat sopivaa musiikkia. Tähän rakkauteen emme tarvitse saarnaa ja kehotusta. Vai mitä?

Mutta entä ne joista emme pidä? Jotka ovat ehkä liian likaisia? Rumia? Laiskoja? Itsekkäitä? Liian muodikkaita tai liian epämuodikkaita. Liian maailmallisia tai jopa ylihengellisiä? Niitä, jotka ovat kivenä meille juuri niissä kaikkein mukavimmissa kengissä. Heitä meidät on kutsuttu rakastamaan!

Otatko haasteen vastaan? (Matt.6:44-48)

 

Pastori Petri

 

______________________________________________________________________________________

 

 

2017 –Syyskuu

 

´Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien, että kadotukseen joutuvien joukossa´ 2.Kor.2:15

 

Niilo Yli-Vainio kirjoitutti kokoussalin seinään kissankokoisilla kirjaimilla: Herätys alkaa minusta! Hän ei tarkoittanut suinkaan näillä sanoilla itseään, vaan kohdisti viestin jokaiselle uskovalle. Hän oli tietoinen siitä, että jos uskova on täynnä Pyhää Henkeä, tapahtuu asioita jotka ovat suuri ilo sekä taivaassa, että maan päällä!

 

Oletko koskaan ajatellut, että juuri sinä olet ainutlaatuinen niissä elämän ympyröissä joissa sinä elät ja vaikutat? Olet ehkä ainoa uskova työpaikallasi, asuinkadullasi tai harrastuspiirissäsi. Juuri sinä olet henkilö jota Jumala voi, ja haluaa käyttää tehtävässään kohdata kaikkia ihmisiä. Ehkä muita uskovia ei todella ole näiden ihmisten elinpiirissä, johon Jumala on lähettänyt juuri sinut! Olet yksi niistä jotka on lähetetty kaikkeen maailmaan. Mark.16:15

 

Voitokas elämä Kristuksen käskyn toteuttamisessa toteutuu seurakunnan sekä henkilökohtaisen suhteen kautta Jeesukseen.

-Seurakunnassa me rakennumme yhteisestä uskostamme ja saamme työkaluja, näkyä, viisautta, rohkeutta sekä voimaa johdattaa ihmisiä Jeesukselle monin eri tavoin.

-Henkilökohtaisen rukouselämän, Jumalan kiittämisen ja ylistämisen, raamatun tutkimisen sekä uskovien yhteyden kautta meissä alkaa näkymään Hengen hedelmiä ja tuoksumaan Kristuksen tuoksua.

Resepti on siis selvä: Täyttykää Pyhästä Hengestä!

 

Tarvitsemme uutta näkyä jokainen: –herätys alkaa juuri minusta! Olen etuoikeutettu olemaan Jumalan käytössä kaikkialla missä liikun. Jumala tahtoo käyttää juuri minua avaimena lukkoihin joita vain Hän voi avata!

 

Pastori Petri

 

______________________________________________________________________________________

 

 

2017 – Elokuu

 

”Juoskaamme kestävinä kilpailussa joka on edessämme” Hepr.12:1

 

Raamattu rohkaisee meitä aina nousemaan ja jatkamaan eteenpäin. Apostoli Paavali totesi elämänsä ja kutsumuksensa haasteiden keskellä, ettei elämän päämäärä ollut vielä saavutettu. Hän ei ollut vielä päässyt perille vaan matka oli kesken. Hänen oli suunnattava eteenpäin. Hän päätti unohtaa sen, mikä on takana, ja kurottautua edessä olevaa kohti. Paavali riensi kohti voittoa jonka Jumala on luvannut uskoville. Fil.3:12-14

 

Paavali olisi helposti voinut jäädä lepäämään ”laakereilleen” ja muistelemaan menneitä. Tuo uskon sankari olisi voinut hyvinkin ajatella: ”olen jo kutsumukseni toteuttanut ja tehnyt paljon enemmän kuin muut, minua ei enää tarvita”. Hän oli todella saanut evankeliumin työssä paljon aikaan!  Kuitenkin hän päätti rientää!  Hän päätti ettei jää kiinni menneeseen, vaan siintää katseensa tulevaan. Hän jatkoi päättäväisesti juoksuaan, sillä kilvoitus oli vielä kesken 1.Kor.9:24.

 

Haasteenamme kaikessa ovat elämämme koettelemukset. Elämä ei aina menekään niin kuin me itse ajattelemme tai haaveilemme. Emme ehkä saaneetkaan elämältä sitä mikä oli halumme ja toiveemme. Sairaus, taloudelliset haasteet, vaikeat ihmissuhteet ja lukuisat tämän maailman ongelmat nielevät elämästä helposti ilon: ”miksi rukouksiini ei vastattu?” ”Miksi joudun kärsimään näin paljon?”  ”miksi, miksi…?”

 

Emme saa vastauksia kaikkiin kysymyksiimme, mutta voimme silti löytää rauhan vaikeuksiemme keskellä. Meidän turvamme ja toivomme on Jumalan katoamattomissa lupauksissa: tämä Ahdistuksen aika ei kestä ikuisesti! Jumala saattaa työnsä päätökseen! Hän ei jätä eikä hylkää minua! Hän on uskollinen!

Golgatan risti muistuttaa tänäänkin: Jeesus Kristus on syntiemme sovitus, Hän on elämämme valo, uskollinen vapahtajamme ja parantajamme sekä tie voittopalkintoon joka odottaa meitä juoksumme päässä! Nouskaamme siis ja rientäkäämme! Matkamme päämäärä on lähempänä kuin koskaan ennen!

 

Pastori Petri

 

______________________________________________________________________________________

 

2017 – Kesäkuu – Heinäkuu

 

”Levähtäkää vähän”  Mark.6:31

 

Kesällä on hyvä rentoutua ja kerätä voimia. Viettää mukavaa aikaa yhdessä perheen ja läheisten kanssa. Auringon valo, luonnon kauneus, loma ja mukavat hetket yhdessä rakkaiden kanssa lataa meihin taas uutta puhtia tulevaisuutta varten. Onpa hienoa että on kesä taas!

 

Seurakunnan ohjelmassa kesä on hiljaisempaa aikaa ja toimintaa on vähemmän. Silti voimme palvella Herraa kaikkialla missä olemme. Herramme kutsuu meitä yhteyteensä elämämme jokaisessa hetkessä. Kesällä on aikaa pysähtyä Raamatun äärelle rukoillen ja etsien Jumalan tahtoa. On hyvä kysellä ja kuunnella: Herra, mitä Sinä haluat sanoa minulle? Mitä tahtoisit, että tekisin valtakuntasi hyväksi? Miten voisin löytää kutsumukseni ja toteuttaa sen elämässäni? Kenelle voisin olla avuksi? Voisinko tänään kertoa Sinusta jollekin Jeesus?

 

Jumalamme on hyvä ja rakastava! ”Hän antaa aurinkonsa paistaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin” Matt.5:45. Hänen suojissaan ja läsnäolossaan on hyvä levätä ja kerätä voimia. Hänen armonsa on mittaamaton meitä kohtaan! Hän on kanssamme joka hetki ja Hän on aina tavoitettavissa. Meidän on aina hyvä muistaa, että Jeesus lupasi olla kanssamme joka päivä maailman loppuun saakka. Hän ei tahdo, että olemme yhteydessä Häneen ainoastaan seurakunnan tilaisuuksissa. Hän tahtoo, että eläisimme elävässä suhteessa Hänen kanssaan aina. Ilomme on todeta: ”Hänessä me elämme ja liikumme ja olemme” Apt.17:28. Hän vastaa rukouk-siimme ja näyttää tahtonsa ollaksemme ilolla Hänen opetuslapsiaan.

 

Iloista, parantavaa ja voimaannuttavaa kesää!

 

Pastori Petri

 

______________________________________________________________________________________

 

2017 – Toukokuu

 

”mitä tulee hengellisiin lahjoihin, veljet, en tahdo teidän olevan niistä tietämättömiä” 1.Kor.12:1

 

Pyhä Henki tuli olemaan uskovan kanssa iankaikkisesti. Jeesus sanoi, että Hän ei jätä opetuslapsia orvoiksi vaan Hän  tulee heidän tykönsä Pyhässä Hengessä. Siis Jeesus itse heissä ja heidän kanssaan ikuisesti! Joh.14:16-18. Sama lupaus ja jopa kehotus on annettu myös meille –täyttykää Hengellä Ef.5:18.

 

Apostoli Paavali ei halunnut, että seurakunta eläisi ilman armolahjoja ja Pyhän Hengen läsnäoloa. Hän tiesi, että voittavaa seurakuntaa ei ole olemassakaan ilman Jumalan Hengen vaikutusta. Jos me haluamme pysyä totuudessa, rakentua rakkaudessa, nähdä Jumalan voimavaikutukset, päästä kiinni kutsumukseemme, saada Jumalan ohjeistus ja viisaus elämäämme ja palvelutyöhömme –meidän täytyy  olla riippuvaisia Pyhästä Hengestä! Koska tahdomme, että Asikkala saisi kuulla evankeliumin –täyttykäämme Hengestä!

 

”Tavoitelkaa innokkaasti parhaimpia armolahjoja” 1.Kor.12:31. Milloin sinä viimeksi tavoittelit innolla armolahjoja tai milloin käytit armolahjaasi jonka olet saanut seurakunnan rakentumiseksi? Jumala haluaa ilmestyä yhteisissä kokouksissamme juuri meidän pienten ja heikkojen ihmisten kautta. Hän on heikoissa väkevä!

Armolahjojen kautta koemme ”Jumala on keskuudessamme” 1.Kor.14:25. Tätä me tarvitsemme! Sieluja on vielä paljon voitettavana, moni heikko tarvitsee rohkaisua, moni sairas parantumista ja moni eksynyt opastusta –tavoitelkaamme siis rakkautta, Pyhän Hengen täyteyttä ja armolahjoja! Tämä on Herrallemme mieleistä. Luuk.11:9-13

 

Pastori Petri

 

______________________________________________________________________________________

 

 

2017 – Huhtikuu

 

”Aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia” Luuk.23:45

 

Kansa oli aivan kauhuissaan. Oli pimeää ja maa järisi jalkojen allla. Jostain kuului pappien pelokasta huutoa ”esirippu on revennyt, esirippu on revennyt!”. Tuo valtava punasinisistä, purppuran-punaisista ja helakanpunaisista langoista tehty 18 metriä korkea, 9 metriä leveä ja kymmenisen senttiä paksu kangas oli mennyt kahtia. Juuri kun papit palveluvuorossaan polttivat suitsutusta se tapahtui. Kaikilla oli yhtäkkiä mahdollisuus nähdä kaikkeinpyhimpään, jonne pääsy oli ainoastaan ylimmäisellä papilla kerran vuodessa. He peittivät kasvonsa.

Kun tämä kaikki tapahtui oli Herra Jeesus Kristus juuri sanonut viimeiset sanansa: ”se on täytetty” ja ”Isä sinun käsiisi minä annan henkeni”. Jeesuksen suu oli nyt sulkeutunut, mutta Isä Jumala puhui: kalliot halkeilivat, maa järisi, haudat aukenivat –esirippu meni kahtia! Isä Jumala ilmaisi hyväksyntänsä Poikansa uhriin! Tästä alkaa uusi liitto Jeesuksen Kristuksen veressä. Tie kaikkein-pyhimpään, itse taivaaseen on auki. Eläinuhrien aika on ohi. Pojan uhri, Pojan veri riittää iankaikkiseen lunastukseen. ”Hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne jotka pyhitetään” Heb.10:14.

 

”Rauha teille!”  Yhtäkkiä Herra Jeesus seisoi opetuslastensa keskellä  kuoleman, synnin ja pimeyden vallan voittaneena! Halleluja! ”Hän sanoi heille: menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. ja nämä merkit seuraavat niitä jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi. Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin Hänet ylös taivaaseen, ja Hän istui Jumalan oikealle puolelle”  Mark.16:15-18

 

Pastori Petri

 

______________________________________________________________________________________

 

2017 – Maaliskuu

 

”Kaikki minä voin Hänessä, joka minua vahvistaa”  (Fil. 4:13)

 

Kohtaamme elämässämme monenlaisia haasteita. Sairaus, yksinäisyys, epäonnistumiset, taloudelliset ongelmat ym. ovat vain joitakin esimerkkejä lukuisista vaikeuksista joiden kanssa joudumme taistelemaan. Elämä ei useinkaan ole kovin helppoa.

Apostoli Paavali sanoi: ”Kaikenlaisiin oloihin minä olen tottunut”  (Fil. 14:12). Hän oli kokenut janoa ja nälkää, häntä oli kivitetty, hän oli ollut haaksirikoissa ja monenlaisissa vaaroissa. Häntä oli vainottu omien ja vieraiden toimesta (2.Kor.11:28). Uskovan Jumalan miehen päivät eivät kuluneet vain hyvinvoinnista nauttien.

 

Ihmeeksemme voimme kuitenkin havaita Paavalin kirjeissä jatkuvaa kehotusta iloon ja myönteiseen ajatteluun! Kuinka näiden kaikkien ahdistusten keskellä voisi vielä iloita? Mistä apostoli ammentaa ohjeensa kivien sinkoillessa kohti, nälän kurniessa vatsassa, heikkona ja vieläpä vihapuhujien ja valheveljien keskellä?

 

Aivan oikein! Hänen ilonsa oli Herrassa (Fil. 4:4)! Hän ei katsonut olosuhteisiin vaan seisoi lujana Kristuksessa Jeesuksessa. Hän ilmaisi iloitsevansa vaikka häneltä vietäisiin henki. Hän oli asettanut katseensa pysyväisiin, eikä niihin jotka kaikki kerran katoavat. Hän riensi kohti päämäärää luottaen, että jumala pitää kaikista hänen tarpeistaan huolen.

 

Niin, Iloitkaamme mekin aina Herrassa! Älkäämme suotta murehtiko vaan saattakaamme pyyntömme rukouksin Jumalalle tiettäviksi. Olemme matkalla kohti taivaallista päämäärää! Filippiläiskirjeen 4:19 sana on voimassa: ”Jumalamme on rikkautensa mukaisesti täyttävä kaikki teidän tarpeenne kirkkaudessa, Kristuksessa Jeesuksessa”

 

Pastori Petri

 

_______________________________________________________________________________________

 

2017 – Helmikuu

 

”Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa” (1.Tim.3:13)

 

Tutkimuksissa on todettu, että ihmisen palvellessa ja auttaessa toisia ihmisiä, alkaa aivot tuottamaan elimistöön endorfiineja, serotoniinia ja oksitosiinia, jotka aikaansaavat ilon ja onnen tunteet. Jos siis tahdot saada hyvää mieltä ja iloa elämääsi -ole palvelualtis!

 

Tutkimuksissa on myös todettu, että iloinen mieli, optimistisuus ja positiivinen ajattelu auttaa ihmistä paranemaan sairauksista ja menestymään elämässä. Kielteiset tunteet, stressi, huolet ja murheet sekä eritoten synti saavat ihmisen voimaan monin tavoin huonosti. Tutkimukset eivät tietenkään olleet uutta tietoa, vaan ne vain vahvistivat sitä mikä Raamatussa on jo ollut aina tiedossa.

 

Jumala tuntee ihmisen läpikotaisin ja tietää miten ihminen voi elää Hänen lupaamaansa yltäkylläistä elämää (Joh.10:10). Hän julistaa meille Kristuksen kalliissa sovintoveressä rauhaa itsensä kanssa: vapautta synnistä ja menneen elämän kahleista (Jes.53:4-6). Hän osoittaa meille tulevaisuutta, toivoa ja iloa (Jer.29:11). Hänen ajatuksensa ovat hyvät, rakastavat ja parantavat meitä kohtaan. Hän on Isä jonka lapsina saamme olla. Halleluja, Ylistys Jumalalle!

 

Tutustukaamme yhä vahvemmin Golgatan tapahtumiin! Omistakaamme uskossa Herran Jeesuksen työ omalle kohdallemme! Palvelkaamme toisiamme ja lähimmäisiämme! Näin löydämme elämän ja ilon johon meidät on kutsuttu. Herramme julistaa meille eräänä päivänä: ”Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene Herrasi iloon” (Matt.25:21)

 

Pastori Petri

 

_______________________________________________________________________________________

 

 

2017 – Tammikuu

 

”Hän on niin kuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki mitä hän tekee, menestyy” Ps. 1:3

 

Jumala istutti sinut kiinni Hänen perheväkeensä Kristuksen ristin työn kautta. Hän asetti sinut paikkaan jossa Hän julistaa Jeesuksen kautta juuri sinulle ”sinä olet minun rakas poikani ja tyttäreni, sinuun minä olen mielistynyt”.  Joh.17:23.  Herra rakastaa lastaan – juuri sinua!

 

Se vesilähde jonka äärellä olemme, pulppuaa virvoittavaa ja elämää antavaa vettä suoraan Jumalan valtaistuimelta. Ilm.22:1. Herra tahtoo, että juomme juuri tästä lähteestä ja koemme jatkuvaa tyydytystä Hänen armossaan. Hänen rakkautensa huutaa Jeesuksen verihaavoista: ”tulkaa kaikki työtä tekevät ja raskautetut, minä annan teille levon!” Matt.11:28.

 

Kun pysymme kiinni Hänessä, tutustuen yhä enemmän Häneen rukouksen, sanan tutkimisen, sanan kuulemisen ja uskovien yhteyden kautta, huomaamme kuin yllättäen: Herra käyttää minuakin! Herran sana toteutuu minunkin elämässäni! Jumalan rakkaus vaikuttaa siellä missä olen! Herra laittaa elämämme menestymään Hänen kunniaksi heikkouksistamme huolimatta.

 

Jos kasvi ei saa vettä se näivettyy nopeasti. Jumala tiesi, että ihmisenkin usko, toivo ja elämä kuivuu ilman elävää vettä. Siksi Hän asetti meidät kiinni taivaalliseen lähteeseen ja muistuttaa meitä Poikansa kautta: ”Jos joku janoaa, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon, joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niin kuin Raamattu sanoo, juokseva elämän veden virrat” Joh.7:37-38.

 

Pastori Petri

 

_______________________________________________________________________________________

 

 

2016 – Joulukuu

 

Profetia: Jes 7:14: Sen tähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. (Kirjoitettu n. 701-681 ekr.)

 

Täyttymys: Matt 1:22-23: Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel," mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

 

Profetia: 5 Moos 18:17,18:  Ja Herra sanoi minulle: ‘Mitä he ovat puhuneet, on oikein puhuttu. Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua. (Kirjoitettu noin 1400 eKr.

 

Täyttymys: Apt 3:20-23: Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä Hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin Hänen Voideltunsa piti kärsimän. Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen. Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta. Sillä Mooses on sanonut: ‘Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.’

 

_______________________________________________________________________________________

 

2016 – Marraskuu

 

”Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeässä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus.”  Joh. 8:12

 

Elämme vuoden pimeintä aikaa. Päivä on lyhyt ja yö on pitkä. On sytytettävä valaisimia, että näemme toimittaa päivän askareet. Odotamme, että lumipeite tulisi ja toisi valoa pimeyteen. Monen odotukset suuntaavat jo uutta kevättä ja valoa kohti.

 

Jeesus on valo teillämme. Vaikka pimeys ja yö peittäisi maan, on uskovan sydämessä aina valot päällä! Herramme rohkaisee meitä ja muistuttaa, että elämämme syksy ja synkkyys on poissa. Ristin veren kautta saamme olla sisimmältämme valkeita kuin talvinen puhdas lumimaisema. Vaikka emme näe vielä kevättä, tiedämme että ”Ikikevät” on tulossa. Meistä luodaan uusia, voimakkaita ja loppumattomalla ilolla varustettuja Jumalan omia!

 

Ehkei syksy olekaan niin synkkää aikaa. Saamme olla valkeutena tässä ajassa. Voimme osoittaa niille, jotka elävät tämän maailman keinovalojen loisteessa sitä todellista valoa, jossa elämän syksy väistyy, kevään aurinko paistaa ja ilon purot solisevat!

 

Petri Mielonen

 

___________________________________________________________________________________________

 

2016 – Lokakuu

 

Uskon kautta

 

Joku on lausunut tällaisen viisauden:

 

”Suuret Kristilliset vallankumoukset eivät aiheudu jonkin sellaisen löytämisestä, mitä ei olisi ennestään tiedetty. Ne toteutuvat, kun joku ottaa todesta sellaista, mikä on aina ollut olemassa”.

 

Hebrealaiskirjeen 11 luku kertoo meille uskon voimasta ja uskon sankareista. Luvussa kerrotaan suuresta joukosta erilaisia vanhan testamentin henkilöitä, jotka ovat saaneet olla toteuttamassa ihmeellisiä asioita Jumalan kanssa. He uskoivat Jumalaan. He elivät vielä vanhassa liitossa, ja vasta odottivat lupausten täyttymistä. Silti he uskon kautta toteuttivat Jumalan kutsun. Meille Jumala on jo lahjoittanut lupaukset Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta (2.Piet 1:3-4) ja vuodattanut voimaksemme Pyhän Henkensä! Vanhan testamentin todistajien kautta, ja uuden, paremman liiton uskovina ymmärrämme, että Jumala voi ja tahtoo todella käyttää meistä aivan jokaista – henkilöön katsomatta.

 

”usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ja ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy” (Heb 11:1). Mikä on suurin toiveesi, että Jumala tekisi tällä paikkakunnalla, lähipiirissäsi tai kauempana maailmassa? Sinä voit olla avain Jumalan kädessä asian toteutumiseen, koska uskot! Oletko ojentautunut rukouksin ja teoin toivomasi asian suhteen? Jos näet raamatusta, että toiveesi on Jumalan mielen mukainen – se toteutuu uskosi kautta, Jumalan voimassa, Jumalan kanssa!  Luota lujasti Jumalan haluun toteuttaa Hänelle mieluisia asioita. Pidä totena Jumalan sana, ja Hänen kutsunsa sydämessäsi. Tee se mitä Hän kehottaa! ”Minkä olen puhunut, sen minä myös toteutan; mitä olen aivoitellut, sen minä myös teen” (Jes 46:11). Hän tekee ihmeellisiä asioita nimensä kunniaksi juuri sinun kanssasi!

 

Petri Mielonen

 

_________________________________________________________________________________________

 

2016 – Syyskuu

 

Jumalan sana – kaksiteräinen miekka

 

Jumalan sana on kuin kaksiteräinen miekka (Hepr. 4:12). Sana tuomitsee meidän väärät asenteemme, sanamme ja tekomme johdattaen meitä tekemään parannusta. Samanaikaisesti Jumalan Henki sanan kautta osoittaa meille Kristuksen täydellistä uhria, jonka kautta saamme armon ja voiman käydä puhtaina ja muuttuneina eteenpäin ilolla (Tiit. 2:11-14).

 

Jumala lähetti sanansa että me ymmärtäisimme tarvitsevamme Kristuksen sovitustyötä, ja näkisimme että Hänen työnsä on voimassa tänäänkin. Vain Kristuksen kautta meillä on pääsy isän luo (Joh. 14:6).

 

Joskus saatamme kuulla yksipuolista (yksiteräistä) sanan saarnaa. Joku saattaa julistaa vahvasti Jumalan vihasta, toimien kuin syyttäjänä kaataen niskaamme kaikki Jumalan tuomiot. Toinen taas on tehtävässään kuin joulupukki, joka jakaa lapsille suuresta säkistään valtavasti lahjoja. Jumalan sana on kuitenkin terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka. Sana ”tunkeutuu” syvälle ihmisen sisäiseen maailmaan, tehden työtä jossa me valmentaudumme sekä tähän aikaan, että tulevaan. Jos Jumalan sanasta tehdään yksipuolista, me emme voi täysin tuntea Jumalaa, emmekä ikävä kyllä edes itseämme.

 

Jumala on tänäänkin vanhurskas, pyhä ja oikeamielinen tuomari, sekä armollinen, rakastava ja anteeksiantava Isä. Jeesuksen ristin työssä me näemme miten vakava asia on synti, ja kuinka valtava asia on syntisen armahtaminen. Sen tähden me siis julistamme tänäänkin Jumalan muuttumatonta sanaa – parannusta syntien anteeksisaamiseksi (Luuk. 24:47).

 

Petri Mielonen

 

 

 

_________________________________________________________________________________________

 

Jumala täyttää lupaukset!

 

On ihmeellistä nähdä ja kokea kuinka Herramme on aina uskollinen. Hän ei koskaan jätä eikä petä meitä. Hän täyttää aina lupauksensa! (2. Kor. 1:20)

 

Vääksyn Helluntaiseurakunnan historiasta näemme kuinka koko seurakunta yhdessä työntekijöiden kanssa on saanut olla mukana Jumalan suunnitelmassa paikkakunnan ja sen ihmisten parhaaksi. Jumala on antanut näyn ja Hän on toteuttanut sitä. Ihmeellisiä asioita on tapahtunut Jumalan kunniaksi. Jumala on ollut uskollinen!

 

Kun Herra otti Mooseksen pois Mooabin maassa, itkivät Israelilaiset 30 päivää (5. Moos. 34:8). Vaikka Mooses oli poissa, Jumalan lupaukset eivät olleet poistuneet -kiitos Herralle! Jumala puhui Joosualle samat lupaukset jotka Mooses oli saanut (Joos. 1:2). Jumalan näky alkoi toteutumaan nyt Joosuan kautta. Ihmiset vaihtuvat ja tilanteet sekä ajat muuttuvat, mutta Jumala ja Hänen tahtonsa on muuttumaton!

 

Kun Joosua aloitti työnsä Jumalan suunnitelmassa hän tarvitsi runsaasti rohkaisua -ja Jumala todella rohkaisi häntä! ”Minä en jätä enkä hylkää sinua! Ole luja ja rohkea! Älä säikähdy äläkä arkaile sillä Herra sinun Jumalasi on sinun kanssasi missä ikinä kuljetkin! Ole vain luja ja rohkea!” (Joos. 1:6,7,9,18). Olen kokenut kuinka Herra rohkaisee minuakin juuri näin alkavaan työhöni. ”Luota yksin Minuun, Minä olen sinun kanssasi!”. Tämä rohkaisu kuuluu meille kaikille. Herramme Jeesus Kristus on kanssamme! Jumala täyttää lupauksensa ja on uskollinen! Yhdessä me voimme kannustaa toisiamme, tehdä työtä ja rukoilla. Jumala näyttää armonsa ja voimansa Asikkalassa. Jumalan sateet tulevat -kohina kuuluu jo!

 

Petri Mielonen

Pastorin palsta

Etusivu

Viikko-ohjelma

Seurakunta

Toiminta

Yhteystiedot

© 2017 Vääksyn Helluntaiseurakunta

Helluntaitemppeli

Huoltorinne 1

17200 Vääksy

Pankkitili FI93 5011 0920 0898 65

Lisätietoja